Spotkajmy się na SITS

The Service Desk & IT Support Show

Będziemy z Wami w ExCel London w terminie 11-12 Maja 2022 roku.

Zostaw swój e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje na temat promocji, zmian w aplikacji lub nadchodzących wydarzeń.

Udostępnienie adres e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie od OPGK Rzeszów S.A. informacji handlowych na wskazany adres elektroniczny. Zgodę możesz wycofać w każdej chwili, jednak wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Administratorem danych osobowych, przetwarzanych w związku z zapisaniem się do usługi Newsletter jest OPGK Rzeszów S.A. z siedzibą w Rzeszowie. Dane osobowe przetwarzane będą w celu przesyłania Newslettera. Poza wycofaniem zgody na przetwarzanie danych osobowych, przysługuje Ci prawo do dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, przenoszenia, ograniczenia przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Pełną treść informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w związku z korzystaniem z usługi Newsletter znajdziesz w załączniku nr 1 do Regulaminu.

Nie, dziękuję.
Dziękujemy! Od teraz subskrybujesz Mint Service Desk.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Główna
Funkcjonalność
Zarządzanie zgłoszeniamiZarządzanie zasobamiZarządzanie reklamacjamiZarządzanie dystrybucjąZarządzanie usługamiZarządzanie kontraktamiZatwierdzanie zgłoszeń
OfertaDemoBlogKontakt
Różnice między ITSM i ITIL
Opublikowano: 
4.1.2022 13:15

ITSM vs. ITIL Co je odróżnia?

Co to jest ITSM?

‍

ITSM, czyli „Information Technology Service Management”, to zarządzanie usługami z obszaru IT od planowania, poprzez wdrożenia i obsługę, aż po wprowadzanie ulepszeń. Oznacza podejście do zarządzania informatyką w przedsiębiorstwie tak, aby realizacja usług była szybka, zoptymalizowana oraz jak najbardziej wydajna.  

IT Service Management przynosi organizacjom wiele korzyści takich, jak:

- maksymalizacja zysków i redukcja kosztów,

- poprawa produktywności pracowników,

- pomoc w optymalizacji wszystkich procesów w celu stworzenia usprawnionego sposobu obsługi,

- pewność, że wszystkie procesy realizowane przez ITSM są zgodne ze strukturą i uznawane za najlepsze praktyki, które przedsiębiorstwo może wdrożyć,

- eliminacja zbędnych procesów i automatyzacja przepływów pracy,

- usprawnienie współpracy między zespołami i działami.

‍

ITSM w swoim założeniu, obejmuje obsługę kluczowych procesów takich, jak:

- Zarządzanie incydentami.

- Zarzadzanie problemami.

- Zarzadzanie zmianą.

- Zarządzanie zasobami.

- Zarządzanie poziomem świadczenia usług.

- Zarządzanie wiedzą.

Mint Service Desk jest certyfikowanym systemem klasy ITSM, który zapewnia obsługę wszystkich wspomnianych wyżej procesów.

Co to jest ITIL?

‍

ITIL, czyli Information Technology Infrastructure Library, to podejście do zarządzania usługami z obszaru IT. Na ITIL składa się zbiór najlepszych i sprawdzonych praktyk ITSM, które są wykorzystywane przez organizacje w celu osiągnięcia optymalnego poziomu zarządzania usługami. ITIL definiuje następujące etapy życia usług IT:

- Planowanie strategiczne i zrozumienie potrzeb – polega na szybkim reagowaniu na wymagania użytkowników, uwzględnieniu ograniczeń oraz planowaniu najlepszych kierunków działań. Celem jest wzrost zadowolenia klientów z nowych usług IT.

- Projektowanie – jest etapem koniecznym przed wdrożeniem nowych usług i polega na tworzeniu solidnej podstawy w oparciu o strategię i oczekiwania użytkowników.

- Tworzenie lub zakup – nowe usługi mogą zostać stworzone wewnątrz organizacji lub zakupione od innego sprzedawcy, w zależności od potrzeb klientów i możliwości przedsiębiorstw.

- Implementacja i wsparcie – po stworzeniu usługi jest ona wdrażana do środowiska IT i co za tym idzie, udostępniana użytkownikom z zapewnieniem wsparcia, aby skutecznie i dokładnie ją wykorzystywać.

- Doskonalenie i usprawnianie – w związku z szybko zmieniającym się środowiskiem IT, systemy muszą być doskonalone i usprawniane, a każde środowisko IT powinno jak najszybciej na te zmiany reagować.

Każdy z wyżej opisanych etapów zawiera zestaw działań o charakterze strategicznym lub operacyjnym, które wpływają na siebie, a ostatecznie tworzą kompletną usługę, której celem jest spełnienie oczekiwań użytkowników.

ITIL poprawia ogólny aspekt zarządzania usługami w organizacjach, wspomaga procesy transformacji cyfrowej, wspiera tworzenie innowacyjnych usług oraz uwzględnia potrzeby wszystkich zainteresowanych, a nie tylko zespołów programistycznych i użytkowników końcowych.

W 2019 roku została opublikowana najbardziej aktualna wersja ITIL 4, która kładzie nacisk na sprawną i elastyczną organizację IT.

Dlaczego ITSM i ITIL są tak często ze sobą mylone?

Biorąc pod uwagę definicje, ITSM i ITIL są do siebie dość podobne, przez to często oba te pojęcia są stosowanie zamiennie, co jest błędne. ITIL stanowi część całego sektora zarządzania usługami IT i jest jedną z ram, które organizacje mogą wykorzystywać do skutecznego wdrożenia ITSM. Co więcej, IT Service Management zajmuje się tworzeniem, projektowaniem, wdrażaniem i wsparciem usług IT, a ITIL wykorzystywany jest na etapie implementacji w celu zwiększenia wartości generowanej z usług. Ponadto, ITSM jest wykorzystywany w planowaniu budżetu oszczędnościowego i inwestycji przyszłościowych. Z kolei ITIL służy do świadczenia usług z zakresu IT.

Już dziś możesz zapewnić swojej firmie certyfikowany system ITSM zgodny z ITIL V4. Mint Service Desk to jedno z najlepszych oprogramowań do zarządzania zgłoszeniami i zasobami. Poznaj jego wszystkie funkcjonalności!

‍

‍

Tagi:
asset management
Free service desk
ITIL
ITSM
knowledge base
knowledge-management
Mint Service Desk
WYRÓŻNIONE WPISY
ITSM
CMDB to za mało. MINT Service Desk + baramundi
Service Desk
Szukasz alternatywy dla OTRS? Poznaj Mint Service Desk — nowoczesne rozwiązanie gotowe na migrację!
Automatyzacja
Za dużo e-maili, za mało czasu? Jak przestać sortować e-maile i zacząć efektywnie zarządzać zgłoszeniami
ITSM
9 największych korzyści z oprogramowania do wsparcia Klienta
Service Desk
Zarządzanie incydentami a Service Desk: Jaka jest różnica?
ITSM
Co to jest XLA? (Experience Level Agreement)
Wersje
Mint Service Desk 3.3.2
TagI
AI
Free service desk
Gagets
ITIL
ITSM
Mint Service Desk
Travel
Use cases
Web Design
artificial intelligence
asset management
automation
business-intelligence
customer
excel london
iPhone
knowledge base
knowledge-management
news
problem management
reporting
service desk
service management
sits
tasks
tradeshow
web summit
zarzadzanie zasobami
zarzadzanie zgloszeniami
zarzadzanie zmiana
ŚLEDŹ NAS
Logo Twitter

Service Desk nowej generacji.

Nawigacja
CennikO NasBlog
Wsparcie i usługi
Zamów prezentacjęPolityka prywatnościRegulamin usługi NewsletteraEULA
Funkcjonalność
Zarządzanie zgłoszeniamiZarządzanie zasobami
Producent
OPGK Rzeszów S.A.
Geodetów 1
35-328 Rzeszów,
Polska
Kontakt
604 270 929sales@mintsd.com
© Mint Service Desk 2025