Spotkajmy się na SITS

The Service Desk & IT Support Show

Będziemy z Wami w ExCel London w terminie 11-12 Maja 2022 roku.

Zostaw swój e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje na temat promocji, zmian w aplikacji lub nadchodzących wydarzeń.

Udostępnienie adres e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie od OPGK Rzeszów S.A. informacji handlowych na wskazany adres elektroniczny. Zgodę możesz wycofać w każdej chwili, jednak wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Administratorem danych osobowych, przetwarzanych w związku z zapisaniem się do usługi Newsletter jest OPGK Rzeszów S.A. z siedzibą w Rzeszowie. Dane osobowe przetwarzane będą w celu przesyłania Newslettera. Poza wycofaniem zgody na przetwarzanie danych osobowych, przysługuje Ci prawo do dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, przenoszenia, ograniczenia przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego. Pełną treść informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w związku z korzystaniem z usługi Newsletter znajdziesz w załączniku nr 1 do Regulaminu.

Nie, dziękuję.
Dziękujemy! Od teraz subskrybujesz Mint Service Desk.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Główna
Funkcjonalność
Zarządzanie zgłoszeniamiZarządzanie zasobamiZarządzanie reklamacjamiZarządzanie dystrybucjąZarządzanie usługamiZarządzanie kontraktamiZatwierdzanie zgłoszeń
OfertaDemoBlogKontakt
CMDB i różnica między zasobami a elementami konfiguracji
Opublikowano: 
12.7.2022 13:20

Co oznacza CMDB? Jaka jest różnica między zasobami a elementami konfiguracji?

Czym jest CMDB?

CMDB (Configuration Management Database) to baza danych zarządzania konfiguracją, która często określana jest jako centrum każdego systemu ITSM. CMDB stanowi źródło danych wejściowych dla większości procesów ITIL w całym cyklu życia usługi. Baza danych jest wykorzystywana przez organizacje w celu gromadzenia informacji o zasobach sprzętowych i programowych, które określane są jako CI (elementy konfiguracji). CMBD wykorzystywane jest również przez procesy takie, jak zarządzanie incydentami, zarządzanie problemami oraz zarządzanie zmianami.

‍

‍

W tym miejscu warto wspomnieć o różnicy między zasobami, a elementami konfiguracji. Zasoby połączone są z cyklem życia danego przedmiotu od jego nabycia, aż do momentu zakończenia użytkowania i utylizacji. Pojęcie to stosowane jest głównie w procesie zarządzania zasobami i koncentruje się bardziej na cyklu życia i aspektach finansowych określonego przedmiotu. Z kolei o elementach konfiguracji jest mowa wówczas, gdy składnik zasobów staje się częścią modelu świadczenia usług oraz posiada odwzorowane relacje. Co prawda, niektóre elementy konfiguracji mogą być również zasobami. Przykładem jest np. serwer, na którym można włączyć protokoły lub zmodyfikować port. Wówczas stanowi on zarówno CI, ponieważ możliwa jest jego konfiguracja, jak również zasób, gdyż posiada wartość finansową.

Poniżej przedstawiamy podstawowy przykład cyklu życia zasobów.

‍

‍

W jaki sposób CMDB funkcjonuje?

O użyteczności CMDB świadczy jej stopień wypełnienia danymi. W celu stworzenia bazy danych stosuje się metody ręczne oraz automatyczne w taki sposób, aby zebrane informacje były jak najbardziej dokładne, kompletne oraz spójne. Wszystkie działania w organizacji od zarządzania finansami, przez dostawy, bezpieczeństwo oraz zarządzanie usługami polegają na wiarygodnych danych. Według raportu Pink Elephant, dzięki CMDB wszystkie zasoby oraz infrastruktura IT są zarządzane wspólnie w ramach jednego systemu. Dzięki bazie danych, pracownicy mają dostęp do informacji odnośnie ilości m.in.:

  1. Sprzętów posiadanych przez organizację.
  2. Oprogramowań zaimplementowanych na wszystkich zasobach sprzętowych.
  3. Użytkowników pracujących w danym przedziale czasowym.
  4. Potrzebnych licencjach.
  5. Zasobów IT przypisanych do konkretnych użytkowników.

Przy tworzeniu CMDB istotne jest skrupulatne rejestrowanie wszystkich elementów konfiguracji. Następnie, należy stworzyć modele świadczenia usług, dzięki którym pracownicy mają szybki dostęp do mapy relacji. Odpowiednia dokumentacja stanowi klucz do stworzenia pomocnego CMDB, a jej systematyczna aktualizacja gwarantuje wgląd w pełne i rzetelne dane.

‍

Jakie korzyści wynikają ze stosowania CMDB?

CMDB odgrywa bardzo ważną rolę w całej strukturze zarządzania infrastrukturą IT. Według Motadata, przede wszystkim stanowi punkt odniesienia dla wszystkich zasobów IT w organizacji. Dobrze stworzona baza gwarantuje widoczność i przejrzystość danych, które są niezbędne w ich zarządzaniu. Dzięki temu rejestrowi możliwe jest przeprowadzanie ocen ryzyka oraz identyfikacja nieprawidłowości, co w znacznym stopniu ułatwia pracę administratorom IT. Każda zmiana zaistniała w infrastrukturze IT może być w łatwy i skuteczny sposób zidentyfikowana. Co więcej, CMDB jest również bardzo przydatne w kwestii zarządzania wiedzą, gdyż baza danych zawiera informacje o relacjach zasobów, które usprawniają analizę przyczyn źródłowych zaistniałych problemów. Dzięki niej, możliwe jest także dokładniejsze zrozumienie modelu świadczenia usług w przedsiębiorstwie oraz umożliwia dokładny wgląd w całą infrastrukturę IT w organizacji.

Podsumowując, stałe doskonalenie usług jest kluczowym aspektem w procesach ITIL. Baza CMDB stanowi zbiór procedur, danych, informacji, dokumentacji oraz wiedzy, które są niezbędne w większości organizacji. W przypadku wystąpienia zmian, w łatwy i sprawny sposób baza danych może zostać zaktualizowana o nowe CI, relacje czy atrybuty. W ten sposób, gdy w przyszłości pojawi się ten sam problem, administratorzy IT mogą w szybki sposób mu zaradzić, dzięki bazie danych, która zawiera wszystkie potrzebne informacje.

‍

Tagi:
Mint Service Desk
service desk
service management
asset management
WYRÓŻNIONE WPISY
ITSM
CMDB to za mało. MINT Service Desk + baramundi
Service Desk
Szukasz alternatywy dla OTRS? Poznaj Mint Service Desk — nowoczesne rozwiązanie gotowe na migrację!
Automatyzacja
Za dużo e-maili, za mało czasu? Jak przestać sortować e-maile i zacząć efektywnie zarządzać zgłoszeniami
ITSM
9 największych korzyści z oprogramowania do wsparcia Klienta
Service Desk
Zarządzanie incydentami a Service Desk: Jaka jest różnica?
ITSM
Co to jest XLA? (Experience Level Agreement)
Wersje
Mint Service Desk 3.3.2
TagI
AI
Free service desk
Gagets
ITIL
ITSM
Mint Service Desk
Travel
Use cases
Web Design
artificial intelligence
asset management
automation
business-intelligence
customer
excel london
iPhone
knowledge base
knowledge-management
news
problem management
reporting
service desk
service management
sits
tasks
tradeshow
web summit
zarzadzanie zasobami
zarzadzanie zgloszeniami
zarzadzanie zmiana
ŚLEDŹ NAS
Logo Twitter

Service Desk nowej generacji.

Nawigacja
CennikO NasBlog
Wsparcie i usługi
Zamów prezentacjęPolityka prywatnościRegulamin usługi NewsletteraEULA
Funkcjonalność
Zarządzanie zgłoszeniamiZarządzanie zasobami
Producent
OPGK Rzeszów S.A.
Geodetów 1
35-328 Rzeszów,
Polska
Kontakt
604 270 929sales@mintsd.com
© Mint Service Desk 2025